понедељак, 13. мај 2013.

THE STATION AGENT (2003)



PIŠE: Darko Jovanov


REŽIJA i SCENARIO: Thomas McCarthy



            Znate, filmovi se i u trećem milenijumu daju napraviti uz pomoć „štap i kanap“ metode. Za lep filmski doživljaj i sat i po vizuelne magije, nisu potrebni silni milioni dolara potrošeni na popularne njuške u glumačkoj postavi, kompjuterska animacija bez greške ili desetine minuta golotinje. Ponekad je dovoljno kreirati zanimljive i uverljive likove kojima će umešni glumci dati dubinu, opskrbiti ih pravim tekstom i izrežirati sve to sa dosta mašte. To je nejednom pošlo za rukom Tomu Mekartiju, koji je, po fabričkim podešavanjima, glumac. Ipak, prvi film u kom se on pozabavio zakulisnim filmskim radnjama (u pozitivnom kontekstu, je l’) bio je The Station Agent, priča o odnosu troje po mnogo čemu različitih ljudi, koje povezuje usamljenost i želja za razumevanjem.

            Da odmah razjasnimo – zaplet nije veličanstven i nema brzih i napetih scena: scenario se pretežno oslanja na likove i njihove interakcije. Patuljak  Fin (ako sam politički nekorektan, oprostite mi; jer takav sam iz neznanja – ne iz zlobe), zaljubljenik u vozove i izrađivač maketa istih, ostaje bez svog jedinog prijatelja i kolege Henrija, koji umire i daje mu u amanet krajprugašku kućicu; bez posla i ijednog pravog razloga da ostane u gradu, baca se u osamu ruralnog kraja u kome se nalazi baraka, gde susreće i mimo svoje volje upoznaje Kubanca Džoa (simpatični Kanavale), prodavca hotdogova sa kamion-štanda, zatim slikarku Oliviju, koja se oporavlja od porodične tragedije (Patriša Klarkson, na visini zadatka), Kleo, tamnoputu devojčicu koja se igra u blizini njegove kuće (mala Rejven Gudvin) i Emili, lokalnu bibliotekarku (tumači je Mišel Vilijams).

       Svako od njih je priča za sebe, svakoga more različite muke – ali se među njima izdvaja Fin (koga igra genije Dinklidž), za koga možemo reći da je glavni junak; on se povlači u mirnije predele, daleko od čaršijskih došaptavanja i iščuđivanja njegovom visinom, ne samo zato što je dobio kućicu za otpravnika vozova od rahmetli jarana, već i zato što čezne za time da na njega niko ne obraća pažnju. Ipak, nekoliko ljudi želi da provodi vreme sa njim, i malo je toga što on može učiniti da bi se odbranio, a, kada uvidi da ga oni posmatraju kao lice ravno njima, u visinskom ili bilo kom drugom pogledu, i ne pokušava da se brani. U toj maloj zajednici svako nalazi ono što mu je potrebno i što mu nedostaje u sopstvenom životu.

     Najjaču izvedbu podario je Piter Dinklidž, čiji naoko namćorasti lakonac Finbar Mekbrajd dominira svakom sekundom filma u kojoj se nalazi – a nalazi se, pa, skoro u svakoj. U sceni kada neko, kasno uveče, zakuca na njegova vrata, a on je svestan da je malo ljudi koji bi ga mogli tražiti, gledalac može zaključiti o čemu on razmišlja, samo obrativši pažnju na njegove oči i mišiće lica, što je karakteristika odličnog glumca. Naravno, ni druge ne treba potceniti, jer je kasting praktično savršen, slabih karika nema: Kanavale i Klarkson imaju sve odlike savršenih sporednjaka, a za Rejven Gudvin je pravo čudo što kasnije nije dobijala mnogo većih i bitnijih uloga od ove, pošto je, po meni, pokazala dovoljno talenta za takvo nešto.

      Film Tomasa Mekartija je pograbio gomilu nagrada i nominacija na Sandensu, dok su „oskari“ izostali, pre svega zbog indie reputacije koju je The Station Agent imao. Snimljen za „samo“ pola miliona dolara, sasvim je sigurno da bi, sve i da je zaradio neku nominaciju, teško mogao da se nosi sa holivudskim teškašima iz te godine.

      Pa ipak, ovo je jedan topao i fin filmček, malen i izuzetno tih, kao njegov glavni akter, dopadljiv, dubok i pročišćujući. Nedostatak prave radnje koji bi, u nekom drugom filmu, mogao predstavljati mnogo veći problem, nadoknađen je divnom hemijom likova, dobrom fotografijom i pristojnim scenarijem. Zato, ako su vam se svideli kasniji Mekartijevi radovi, kao što su The Visitor (koji atmosferom veoma nalikuje ovom filmu) ili nešto drugačiji Win Win, ali i ako nisu: slobodno dopustite da vas Fin i kompanija podgreju u ovim hladnim prolećnim danima.



Нема коментара:

Постави коментар